Deze week deponeerde Chrysler de documenten die nodig zijn voor een beursgang. Als het echter aan grootaandeelhouder Fiat ligt, zal het helemaal niet tot een daadwerkelijke notering komen.

De eerste stappen naar een notering op Wall Street zijn onderdeel van een pokerspel tussen Fiat-baas Sergio Marchionne en United Auto Workers Union Health Trust.

Fiat en de vereniging van oud-medewerkers zijn de huidige eigenaars van Chrysler. Ze maakten in 2009 een doorstart van de Amerikaanse autofabrikant mogelijk nadat deze in surseance van betaling was beland.

Momenteel bezit Fiat 58,5 procent van de aandelen. De resterende 41,5 procent van de aandelen is in handen van een aan de vakbond gelieerd fonds dat gelden beheert voor oud-werknemers van de autofabrikant.

Fiat wil maar al te graag de aandelen van de verenging  overnemen, nadat het al eerder de belangen van de Amerikaanse en Canadese overheid in handen kreeg. De Vereniging en Fiat slagen er echter maar niet in om tot een deal te komen. Het lijkt onlogisch, maar juist door een beursgang aan te kondigen, denkt Marchionne de aandelen in handen te kunnen krijgen.

Onenigheid over de prijs

Het feit dat Chrysler nu gezond is, maakt het een goed moment voor UAW VEBA Trust om uit te stappen en haar belang in Chrysler ten gelde te maken. De oud-werknemers willen zo’n 4,27 miljard dollar hebben voor hun aandelen. Fiat wil alleen nog niet eens de helft van dat bedrag op tafel leggen. Om uit deze patstelling te komen, mag de markt nu vertellen wat een redelijke prijs voor een aandeel in Chrysler is.

Blufpoker

Met de stappen om het belang van de werknemers naar de beurs te brengen, speelt Marchionne hoog spel. Het zou immers wel degelijk tot een beursgang kunnen komen wanneer er genoeg beleggers tegen een voor de werknemers acceptabele prijs trek hebben om in te stappen.  Bovendien doet zich nu de vreemde situatie voor dat Marchionne zich nu moet inspannen om een beursgang te promoten die hij eigenlijk helemaal niet ziet zitten.

Met een meer dan bovengemiddelde interesse lezen beleggers de eerste documentatie die Chrysler heeft gedeponeerd. In het document moet het bedrijf worden aangeprezen, maar als de bestuurders dat té enthousiast doen, snijden ze zichzelf in de vingers.

In de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal stellen analisten dat dit spelletje poker tot meerdere uitkomsten kan leiden. Chrysler zou best wel eens tot de drempel van de beurs kunnen komen,waarbij er zelfs al een prijs is bepaald waartegen geïnteresseerden kunnen instappen. Analisten sluiten niet uit dat Sergio Marchionne het dan alsnog op een akkoordje gooit met de oud-werknemers.

 Sluwe Sergio

Het zou niet de eerste keer zijn dat Marchionne er in slaagt de omstandigheden naar zijn hand te zetten.  Ook bij de redding in 2009 wist hij 35 procent van de aandelen in handen te krijgen zonder een cent te betalen; de belofte dat Chrysler toegang zou krijgen tot de technische knowhow van Fiat volstond. Bovendien werd hij meteen de baas in Detroit, ondanks het feit dat Fiat destijds slecht een minderheid bezat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl